Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Fenomén jménem KATAPULT

autor:Veronika J.

U zrodu této legendární české rockové skupiny od samého začátku neexistoval jakýkoliv kalkul, nezkoušely se žádné spekulace, nevyskytovala se jakákoliv vyumělkovanost.Skupina vznikla z jednoho jediného důvodu – z nezměrné a upřímné lásky k hudbě, specielně k rock´n ´rollu. Vznikla stejně přímočaře, jak přímočará je její dnes už více než třicetiletá cesta, jejíž směr naprosto důsledně a rozhodně celou dobu určuje hlavní osobnost Katapultu, kterou je Oldřich Říha.Od samého počátku měl Říha jasnou a neměnnou představu o tom, jakou hudbu chce a bude hrát a stejně tak dobře věděl, že za všech okolností bude od všech svých souputníků a spolupracovníků vyžadovat absolutně profesionální přístup k věci, protože stejně nekompromisní byl vždycky především sám k sobě.Hudba skladatele Oldřicha Říhy, o jehož tvorbu se Katapult opíral od počátku, je chytrá. Především chytrá. Je přirozeně jednoduchá, ale vůbec ne snadná. Není výstřední, ale zdaleka není obyčejná. Je zřetelná a přitom je podprahová. Je drsná, ale není hrubá. Je zemitá, ale ani trochu není přízemní. Je pocitová, ale ne sentimentální. Ale hlavně a především je srdečná, upřímná, opravdová, poctivá, slušná a šťastná. Má v sobě obrovskou energii, silný výrazný náboj, sympatickou smyslnost, lidskost…Historie pilířové dvojice skupiny Katapult, Oldřicha Říhy (kytara, foukací harmonika, zpěv – nutno podotknout, že Olda Říha umí hrát i na basovou kytaru i bicí) a Jiřího „Dědka“ Šindeláře (basová kytara) sahá do roku 1964, kdy se oba poznali v plzeňské kapele Black Stars. Říha se pak v Českých Budějovicích prosadil v tamní formaci Sinners. Po návratu do Plzně se znovu sešel s „Dědkem“ Šindelářem ve skupině Mahagon, která se v roce 1975 přejmenovala na Katapult.Skupina se po celou dobu své existence potýkala s „nepřízní“ osudu v podobě bubeníků, kterých se v ní vystřídalo několik: Vladimír Krampol (krátce v roce 1975), Anatoli Kohout, Jaroslav Kadlec, Milan Tutsch, Jiří Stárek, Pavel Lopata, Milan Balcar, Michal Šindelář.Nejvýraznějšími osobnostmi za bicími ve skupině Katapult byli Milan Balcar (bytelný sytý zvuk a hutný dojem jeho bicích), Michal Šindelář (talentovaný showman, jehož bicí zněly jako včelí úl, plný života. Hrál s hořícíma paličkama) a od září 2004 se opět navrátivší Anatoli Kohout (spolehlivý „metronom“ s vynikající intuicí pro aranžmá).Z textařů skupiny Katapult je kromě „katapultího Villona“ Ladislava Vostárka (který podobně jako F. Villon umí vyjadřovat a líčit své pocity s originální jednoduchostí, intenzivně vnímat zkušenost a objektivně vidět realitu) třeba zmínit další úspěšné autory jakými jsou Pavel Vrba, Pavel Půta, Michal Vukovič, Milan Flanderka, F.R. Čech, L.F. Hagen. Katapult pro své příběhy nejednou sáhl i po osobité klasice skvělého Františka Gellnera či Jiřího Žáčka. Nejednou se jako autor „příběhů pro Katapult“ objevuje i sám Oldřich Říha, u jehož textů je třeba poznamenat to, že vycházejí z jeho vnitřní síly a troufám si říci, že je mistrem bezprostřednosti.Katapult po celých svých více jak třicet let hraní nemění prostředí, ve kterých hraje a to proto, aby byl svým fanouškům a příznivcům na dosah a aby jeho fanoušci měli na dosah Katapult: hrával a stále hraje v klubech, sokolovnách, divadlech, sálech, zimních stadionech, letních amfiteátrech, sportovních halách a na náměstích a tak si jeho fanoušci vždycky mohli vybrat to prostředí, které jim nejvíce pro koncert jejich oblíbené skupiny vyhovuje.

zdroj: www.katapult.cz

1975
Původní název skupiny, ze které vlastně Katapult vznikl, byl MAHAGON. Obsazení: O. Říha, J. Šindelář, V Krampol. Kapela působila v Plzni a Západočeském kraji a jednalo se o jednu z nejpopulárnějších skupin. Koncem roku 1974 „orgány státní moci“ vydaly na Mahagon totální zákaz činnosti v zpč. kraji, a tak se kapela doslova ze zoufalství přemisťuje do Prahy, kde získává takzvané „přehrávky“, tj. povolení ke hraní. Stává se oficiální pražskou skupinou a je registrován u Okresního kulturního střediska Praha-západ. Záchranná operace se podařila zejména proto, že komunistická moc na úrovních krajů nesahala z kraje do kraje. Dne 7. srpna 1975 se Mahagon po neúspěšném jednání se stejnojmennou pražskou skupinou /Petr Klapka/ oficiálně přejmenovává na KATAPULT. Problém s názvem vyřešil Kohout, který přichází právě od skupiny Katapult, která existovala přibližně jeden rok, vydala jeden singl a rozpadla se. (Sodoma, Kohout, Fořt, Kulhánek, Větrovec, Kubík). Nikdo z muzikantů proti „uloupení“ názvu neprotestoval, takže vznikla kapela, která odehrála několik koncertů v následovném složení: O. Říha (kytara, zpěv), J. Šindelář (baskytara, zpěv), A. Kohout (bicí), L. Podubecká (zpěv), V. Krampol (percussion). Ještě v témže roce odchází V. Krampol a posléze L. Podubecká. Základní sestava Katapultu se koncem roku krystalizuje do závěrečné podoby: Říha, Šindelář, Kohout. Absolvují velké množství „klasických“ venkovských tancovaček a občas odehrají koncert. Vzniká původní český repertoár.
1976
Počátkem roku nahrává Katapult svoji první SP desku pro Supraphon a v březnu odchází Tolja Kohout. Je nahrazen Jaroslavem Kadlecem. Přesně 5. května přichází do prodejen SP Půlnoční závodní dráha/Lesní manekýn, a stává se okamžitě bestsellerem. Komunisti v Plzni mezitím zjistili, že se Katapult původně jmenoval Mahagon a okamžitě rozšířili zákaz vystupování i na nový název. Katapult startuje k výšinám přes první zákazy. Pokus o získání „profesionální“ přehrávky u Pražského kulturního střediska nevyšel, a tak je usilovně hledána jiná umělecká agentura. Jsou realizována první vystoupení v pražských rockových klubech – Futurum, D-klub, Amfora, Strahov (studentské koleje), VŠZ Suchdol. V září vychází další singl Já nesnídám sám/Tichá pošta. Prodej doslova vyděsí Supraphon i Katapult, zájem je obrovský a desky se lisují ve velkých nákladech – více jak 50.000 ks. Koncem roku pomáhá Katapult ještě Viktorovi Sodomovi realizovat jeho sólový projekt a nahrává s ním sérii písniček pro SP desky Salón krásy/Snad jsem to já, To chce krém/Kdybych měl to štěstí, Móda/A to nás láká. Supraphon bez vědomí skupiny zneužívá její stoupající popularitu a vrhne singly na trh pod názvem Viktor Sodoma a Katapult.
1977
Vycházejí singly Vlaky v hlavě/Nalaď si život do C-dur a Hlupák váhá/Nebreč, kdyby za to stál. Hlupák váhá se bez čtrnácti dní drží celé dva roky v interním žebříčku Supraphonu „Top Twenty“ (prodejnost desek) a celkový prodej dosáhl skoro 150.000 ks. Ojedinělý rekord v historii české populární hudby. Tento rok je zejména pozvolným, přirozeným přechodem od klasických tancovaček ke koncertům. Byla získána profesionální registrace u Středočeské agentury KPFKE. (Krajský podnik pro film, koncerty a estrády). Později byla přejmenována na SKKS. (Středočeské krajské kulturní středisko). V srpnu odchází Jarda Kadlec a je bleskově nahrazen Toljou Kohoutem, který se vrací, aby pomohl zejména při nahrávání první LP desky. Ve dnech 30. 9. a 1. 10. se natáčí živý záznam koncertů v KD Novodvorská v Praze. V průběhu roku jsou absolvována první velká koncertní turné včetně historického koncertu 19. 5. Brno – Velodrom, kde před návštěvou více jak 10.000 lidí hráli vedle Katapultu ještě – Olympic, Etc., Corvina a SBB. V Západočeském kraji trvá zákaz vystupování, zejména v okrese Plzeň – sever a z neznámých důvodů začal fungovat i zákaz Katapultu v okrese Tábor. Pětadvacátého listopadu hraje Katapult v pražské Lucerně a okamžitě po něm tehdejší Ministerstvo školství ČSR vykonstruovalo stížnost na chování fanoušků Katapultu a začalo se schylovat k dalšímu zákazu. Časopis Mladý svět zařadil do ankety čtenářů „Zlatý slavík“ poprvé kategorii skupin. Katapult obsadil hned napoprvé 4. místo.
1978
Vychází singl Katapult/Blues. Reedice singlu Půlnoční závodní dráha/Lesní manekýn mezitím dosáhla konečného prodeje desky na hranici neuvěřitelných 120.000 kusů. První turné na Slovensko, kde hrál Katapult na tehdejší dobu před rekordními návštěvami 2000 – 3000 lidí. (Košice, Bratislava). Počet odehraných vystoupení za jediný rok dosáhl čísla 230. Vychází první LP deska KATAPULT – „stříbrné“ live album. Okamžitě dosahuje 1.místo v prodejnosti LP desek Supraphonu a její prodej se zastaví na čísle 150.000 ks. Časopis Melodie uveřejňuje v září „stěžejní“ článek „Jak Katapult rozdělil národ“. V anketě „Zlatý slavík“ se skupina umisťuje na druhém místě. Popularita a úspěchy prudce stoupají, ale existují i absurdní věci: na jaře ještě několik koncertů v Praze, ale potom již přichází tvrdý úder – zákaz vystupování v hlavním městě. Oficiální důvod nebyl nikdy sdělen, pouze vyhýbavé odpovědi. Následuje velmi zajímavá korespondence Oldy Říhy s orgány státní moci – bez úspěchu a odpovědí. Mezitím ovšem vystoupení na Festivalu politické písně v Sokolově. Svazákům z Prahy se Katapult hodil. Podařilo se dosáhnout zrušení zákazu vystupování na okrese Plzeň – sever a Tábor.
1979
Supraphon chrlí další singly: Až/Svobodárna a Maturant/Jsou špatný dny. V květnu se natáčí LP deska Katapult 2006 ještě s Toljou Kohoutem, který ale vzápětí odchází. Nahrazuje ho Milan Tutsch ze skupiny Citron. Kohout se ale ještě nakrátko vrací uprostřed slovenského turné, a to přesně 27. 8. do Banské Bystrice, kde před rekordní návštěvou 18.500 lidí zachraňuje Katapult. Milan Tutsch totiž nestačí svými výkony na hektickou atmosféru koncertů. Kohout dohrává turné až do 9. září a Katapult definitivně opouští. Následuje tvrdé zkoušení s Tutschem, ale ten nesplňuje předpoklady, a tak koncem roku odchází a je nahrazen Jirkou “Mamutem“ Stárkem. Katapult v tomto roce stihne ještě další nespočet horečné aktivity: opět maximální počet koncertů – 220, zájezdy do NDR a Polska, televizní pořady, turné s východoněmeckou skupinou „Combo Stern Meissen“, realizace filmu Hon na kočku. Doslova proti svojí vůli hraje Katapult pod pohrůžkou Pragokoncertu „když na Lyru nepojedete, tak nepojedete nikdy do zahraničí“, na festivalu Bratislavská lyra. Ale také po druhé na Politickém festivalu v Sokolově, kde po obrovských ovacích publika následoval okamžitý vyhazov před posledním koncertem a potom ihned opět zákaz hraní v celém Západočeském kraji. Zákaz hraní v Praze trvá. 1.místo v anketě „Zlatý slavík“.
1980
Vychází LP KATAPULT 2006 zároveň také v exportní anglické verzi. Prodejní úspěch je fantastický – 250.000 kusů!!! Dne 1. července je podepsána „exluzivní“ smlouva se Supraphonem na tři roky o vydání 1 LP každý rok. Hned v srpnu následuje informace pracovníků Supraphonu, že se nebude na základě telefonického příkazu, resp. zákazu vydávat nadále Katapult. Katastrofický rozkaz vydal soudruh Muller, vedoucí oddělení kultury ÚV KSČ. Začíná se pomalu schylovat k nejhoršímu. Ještě před tím vším dostává ovšem Katapult Zlatého slavíka za rok 1979 v Obecním domě v Praze, kde se natáčel televizní program. Po jeho odvysílání následuje v politických kruzích zděšení, drnčí telefony a Katapult pomalu mizí z televize, rádia, a novin. V táborských novinách Palcát je otištěn likvidační článek. Zákaz hraní v Praze a zpč. kraji trvá. Jako obvykle stihne Katapult zažít i úspěchy: velké množství odehraných koncertů trvá – 220, návštěvnost v průměru obvyklá – 3000 lidí na koncertě, často je nutno hrát dvakrát denně, nebo 2 až 3 dny po sobě v jednom městě. Při koncertní verzi 2006 vystupuje živě jako host Ota Petřina (kytara), občas jezdí i hráč na tahací harmoniku Tomáš Štern. Oba dva se ještě mimo další hostující hudebníky podíleli na nahrávání alba 2006. Posléze Petřinu nahrazuje Andy Seidl. Ještě než byla úplně zakázána televize, stihl Katapult vyhrát soutěžní program Hitšaráda s obrovským náskokem před ostatními soutěžícími písničkami konkurence. Až… byl národní hit. Vycházejí další „stěžejní“ články v novinách: „Katapult na konci růžových snů“ - Melodie 3/80 (I. Kytka) a „Katapult na oběžné dráze“ - Mladý svět 6/80 (J. Krůta). 1.místo v anketě Zlatý slavík.
1981
Znovu je nutno vyměnit bubeníka. Odchází Stárek a je nahrazen Kadlecem, který se v podstatě vrací. Katapult přebírá Zlatého slavíka za rok 1980 v Bratislavě, kam byl koncert a TV záznam přesunut z Prahy poprvé v historii této ankety, neboť chlapci v Praze přeci nesmí vystupovat! Televize odvysílá nakonec velmi zkrácený záznam, a to víceméně z povinnosti. V březnu je ukončena spolupráce s textařem a v podstatě čtvrtým členem skupiny Láďou Vostárkem. Katapult křižuje republiku s programem 2006. Absolvuje polské turné s tamější skupinou Perfect, které bylo velkým oživením a dodalo další chuť překonávat nesmyslné problémy a zákazy. A těch bylo stále dost. Protože… Katapult se nesmí objevit v televizi, v novinách je ticho po pěšině – vyšly pouze dva články v Mladém světě v souvislosti s anketou Zlatý slavík. Praha, Západočeský kraj – zákaz – stav trvalý. Rozhlas - nic nehraje. Začínají problémy i na východě Slovenska a v Jihočeském kraji. Tvrdě se ovšem pracuje na nových písničkách a novém programu, s vírou, že vše bude zase dobré. Spolupráce s textařem Pavlem Vrbou. Koncem roku byl učiněn pokus o návrat k vydávání desek, byly natočeny v Supraphonu čtyři písničky pro nové singly, ale komunisti na ÚV KSČ na všechno včas přišli a seřvali obchodního ředitele Supraphonu Karla Arbese, který všechno vymyslel telefonem až do Ruska, kde se právě nacházel.
1982
„Exluzivní“ smlouva o natáčení se Supraphonem se nedodržuje, Katapult netočí – stav zmrazení informací o skupině v médiích trvá. Nezbývalo, než něco vymyslet na překlenutí obtíží a zároveň si udržet sebevědomí a víru v lepší časy pro sebe i fanoušky. Začíná fungovat Fan klub, posílají se „novinky“ (xeroxované informace o životě skupiny), propagační materiál, fotky a také záznamy koncertů na kazetách po nocích kopírované na běžných magnetofonech. Hraje se nový program Katapult Story. Má úspěch, o kazety s jeho nahrávkou je mezi fanoušky velký zájem. Všechny tyto aktivity mají za úkol suplovat informační ticho. Sílí také tlak fanoušků na Supraphon, posílají tam dopisy, ale odpovědi šéfů firmy jsou velmi vyhýbavé, až trapné. Byl učiněn jeden z pokusů prorazit zákaz nahrávání desek. Právník dr. G. Bubník oslovuje v zastoupení Katapultu Supraphon a vyzývá jej k dodržení „exkluzivní“ smlouvy (k jejímu vypršení zbývá jeden rok), resp. k náhradě škod pro hudebníky. Bez úspěchu, žaloba nakonec nebyla podána.
1983
V lednu byl učiněn tvrdý pokus vrátit Katapult v Praze na koncertní pódia. Bylo připraveno pět koncertů v řadě za sebou v Klicperově divadle. Na poslední chvíli pražské úřady koncerty zakázaly. Byl realizován projekt udržet se alespoň v podvědomí lidí, singl Oldy Říhy Diskomóda/Král pasáže. Daří se – Diskomóda je hit! V květnu je nasazen program Hrajeme dál, jehož název lehce provokativně vystihoval náladu v Katapultu. Jsou stále rozmnožovány kazety se záznamy koncertů a některé písničky z programu Hrajeme dál se stávají hity. Pokračuje rozesílání „novinek“ fanouškům. V Praze se poprvé objevily nápisy nastříkané sprejem na zeď: „Nechte hrát Katapult!“ Pragokoncert náhodně zjistil, že Katapult nesmí hrát v Praze a okamžitě zakázal i zájezdy do zahraničí. Zákazy a informační blokáda trvají. Daří se ovšem udržet se v podvědomí lidí a co je nejdůležitější – na koncerty lidé chodí. 1984
Záchranné akce pomocí sólového projektu Oldy se daří. V lednu je Diskomóda nejprodávanější v Top Twenty Supraphonu. Vycházejí další sólo singly Oldy: Zítra/Smutná nevěsta a Zas někam pospíchám/Láska na první dotek. V květnu je Diskomóda v Top Twenty čtvrtá a Zítra sedmé. Účel je naprosto splněn, hit Zítra se točil v Bratislavě v TV a Olda měl za zády Šindeláře a Kadlece. Takže komplet Katapult. Vzápětí problémy pokračují – Diskomóda je zařazena na seznam písní, které se nesmějí v rozhlase vysílat. Zákazy trvají, pro masmédia Katapult neexistuje. Příteli Ivanu Kytkovi se podařilo do Gramorevue 11/84 propašovat jediný článek o Katapultu v tomto roce. Pro ilustraci dobové situace a pocitů kapely citujeme otázku a odpověď Oldy: Kytka: „Kdy se cítíte na elpíčko?“ Olda: „Okamžitě. Kdybych dostal nabídku, tak okamžitě. Vyměnil bych oba Zlaté slavíky, ty špendlíčky, za třetí LP desku. Někomu se to může zdát směšné, ale je to tak.“ Vychází kniha „Jen jednou dostat šanci“ (Práce. Pavel Frýbort). Původně se jednalo o scénář pro celovečerní film s Katapultem, který neprošel schvalovacím řízením ministerstva kultury. Posléze jej autor přepracoval do literární podoby. V knize je ovšem místo názvu skupiny Katapult používán název Paralax. Jsou zde popisovány zčásti velmi autentické příhody z koncertů a turné. 1985
Vychází další sólo singl Oldy Říhy – Nesmíš dát jenom na zdání/Obyčejnej rokenrol. Je nasazen nový, v podstatě záchranný program „Olda Říha a Katapult“. Skládal se ze tří částí: první – Oldovy sólo hity, druhý – komplet zpíval pouze Jirka Šindelář, třetí – velké katapultí hity. Na jaře začíná dlouho očekáváný zlom. Panton vydává singl Motorka/Signál „odjezd“, po dlouhé době Katapult opět na desce! Doslova hrdinský čin pantonských úředníků. Začíná jít do tuhého. Singl vznikl naprostou náhodou. Olda se domluvil s redaktorem Pantonu Alešem Sikmundem, který se prostě nebál desku vydat. Písničky byly drze natočeny v nočních frekvencích v supraphonském studiu Mozarteum a předány Pantonu. Šestadvacátého června hraje Katapult v Paláci kultury v Praze pro účastníky Spartakiády. Praha je uvolněna! Ve dnech 20. a 27. října dvě vystoupení v Domě Kovoprůmyslu na Smíchově. Po dlouhé době opět v západočeském kraji. Pro Čs. TV záznam písničky Rovnováha, kterou vysílá jak česká tak slovenská televize. Zdá se, že se podařilo přežít.
1986
Dlouholeté úsilí s pomocí mnoha přátel se naplňuje. Katapult se vrací do nahrávacích studií natáčet LP desku. Aby to nebylo jednoduché, po těžkém zákazu přichází rozkaz: „Žádný Panton, točit budete u Supraphonu!“ sdělil Katapultu lakonicky tehdejší ředitel Supraphonu Kvídera. Natáčí se deska Rock de Luxe. Říha, Šindelář, Kadlec a host T. Štern. Vychází singl Každý kluk/Máš na boku chmýří a Někdy příště/Na to zapomeň. Někdy příště je již pilotní singl pro nové LP a stává se doslova národním hitem. Vzápětí expeduje Supraphon LP Rock de Luxe. Prodej dosahuje nákladu 60.000 ks a k tomu dalších 20.000 putuje do Ruska. Startuje koncertní program Rock de Luxe. Koncem roku ale odchází z kapely Jarda Kadlec, který zanedlouho po odchodu tragicky umírá. Nový muž u bicích se jmenuje Pavel Lopata. Po dlouhé době „stěžejní“ článek v tisku: „Katapult – story bez svatozáře“ (Melodie 8/86, I. Kytka).
1987
Singl Inzerát/Modrý z nebe. Radio, TV, noviny, recenze, rozhovory – všechno jede na plný pecky. V březnu velký koncert v Brně, hala Rondo. Katapult slaví comeback na koncertě, kde vystupují dále Turbo, Futurum a Výběr. Návštěvnost na koncertech stoupá – Katapult opět křižuje republiku a vychutnává návrat. Ale jak kdysi řekl Olda „vždycky, když jdeme nahoru měníme bubeníka“, je to tady – Pavel Lopata dostává výpověď, protože nesplňuje naděje do něj vložené. Po těžkém rozhodování dvojice Říha-Šindelář a skoro beznadějné situace (bubeníci nejsou) přichází na doporučení Ondřeje Hejmy Milan Balcar. (Hejma: „Jedinej chlap, kterej s váma může hrát je Balcar!“) Olda pořizuje vlastní mobilní nahrávací studio a koncem roku již začíná Katapult natáčet živě svoje koncerty pro připravovanou LP desku, kterou hodlá vydat příští rok.
1988
Vychází singl Třináctá komnata/Rock and roller, jako pilotní singl pro LP Pozor, rock! Live 1988. V dubnu absolvuje Katapult velmi důležité show. Jako součást tehdejší slavné akce Rockfest se v pražské Lucerně uskutečnilo „Metalové matiné“ , kde Katapult vystoupil jako host a k smrti vyděsil všechny zúčastněné metalové kapely svým obrovským úspěchem u diváků. Vystupovaly skupiny: Citron, Arakain, Titanic, Kern, Tublatanka a Vitacit. Fan klub, který tolik pomohl skupině přežít problémy v minulosti, stále funguje, a tak se mohlo uskutečnit 30. dubna v pražském Domě Kovoprůmyslu na Smíchově setkání fanoušků s Katapultem. Pro zcela nabitý sál (přijeli lidi až ze Slovenska), odehrál mimo jiné Katapult i předpremiéru nového programu Pozor, rock!, který měl posléze premiéru 31. května ve Střední hale PKOJF v Praze. V prosinci bylo ještě absolvováno fantastické turné po celé republice se slovenskou kapelou Tublatanka.
1989
V lednu a únoru Katapult dokončuje ve vlastním studiu nové LP. Poprvé ve svojí historii může skupina natáčet a „míchat“ zvukový záznam podle svých představ a není tlačena časovým limitem. Vychází singl Spolkneme hada/V tomhle nejedu, jako pilot pro nové LP. V tomhle nejedu se stává dalším hitem, a tak Supraphon vrhá na trh nové LP…a co rock ´n´roll!!! Zdá se, že mnohaleté úsilí vrátit Katapult na špičku pop music vrcholí. V rozpětí květen až září jsou realizována tři důležitá turné – s Kernem, Elánem a britskou skupinou Winter´s Reign. Turné s Elánem končí v Praze ve Sportovní hale před na tehdejší dobu neuvěřitelnou návštěvou 7.000 lidí. 16. listopadu premiéra programu …a co rock´n´roll!!!. v pražské Lucerně. Den na to přišla revoluce a sní změna režimu. Komunisté, kteří se tolik snažili manipulovat s osudem Katapultu to mají spočtené. V tomto roce se pokusil Říha navázat spolupráci s textařem Láďou Vostárkem a Supraphon předává Katapultu s neuvěřitelným zpožděním Zlatou desku za LP 2006, jejíž prodej se zastavil někdy v roce 1980 na čísle více jak 250.000 ks.
1990
Na jaře se jedou obvyklá turné, ale zcela nečekaně oznamuje Katapult v TV programu Kontakt na ČT 1, že Dědek končí a odjíždí do USA. Na to reaguje Olda: „Katapult nikdy nekončí – uvidíme!“ Skutečně ale Katapult oznámí svůj poslední koncert na 21. června v Letním kině na výstavišti. Dědek odjíždí. Katapult přeruší po patnácti letech svoji činnost. V tisku vychází články „Do důchodu je ještě daleko“ (ČS voják – I. Kytka) a „Dosažený úspěch pro mne není úspěchem“ (Rock report – R. Houška). Turné s britskými Winter´s Reign v minulém roce inspirovalo Říhu k aktivitě, a tak byl okamžitě realizován nápad vytvořit exportní anglicky zpívanou desku s pracovním názvem Big Hits. Velké hity Katapultu v nových verzích otextoval a nazpíval Robbie „Animal“ Hurley, zpěvák Winter´s Reign ve vlastním studiu Katapultu. Deska nakonec vyšla s názvem Taste of Freedom (Chuť svobody). Na Supraphonu vládne po revoluci trochu chaos, s termínem vydání se váhá. Vychází alespoň pilotní singl All I Want Is A Chance / Get It High. Elpíčko je v podstatě Big Hits Katapult. Největší hity znovu nahrané a přearanžované pro zahraniční trh. Na desce je patrný zvláště „excelentní“ výkon Robbie Hurleyho. Supraphon nakonec desku dává na trh, ale prodej a reklamní kampaň řádně „neošetřuje“, firma má v této chvíli sama starosti s překotnými změnami v oblasti nové firemní struktury. Říha, mezitím uzavřen v nahrávacím studiu pomáhá po návratu Lenky Kořínkové z Austrálie jejímu uměleckému návratu do filmu a pop music. Produkuje singl Máš na boku chmýří/Bolest i slast. Máš na boku chmýří je vlastně cover verze singlové písničku Katapultu, dokonce snad první cover verze, která potom spustila úplnou lavinu různých verzí starších českých písniček. Singl vyšel na vlastní etiketě Říhy, Pop and Rock. Zajímavostí ovšem ještě je sestava hudebníků, kteří singl nahrávali: Říha – kytary, Balcar – bicí, Kusák – basa a klávesy. Jako dobrý fór zněl název této „skupiny“ na etiketě – KAT´S. Byla to prostě česky napsaná anglická zkratka pro Katapult. Říha stačil ještě k desce vyrobit videoklip, ale Kořínková a Kusák nevydrželi tvrdý producentský tlak a z celého projektu odstoupili. Katapult nehraje. 1991
Katapult nehraje. Říha vydává alespoň první singlovou kolekci Hit album Katapult na CD a MC v licenci Supraphonu.
1992
V únoru Říha telefonuje Šindelářovi, jestli si nechce zahrát „jen tak“ na plese podnikatelů v Hostivicích u Prahy. Vystoupení má takový úspěch, že se okamžitě dohodnou na několika dalších vystoupeních. Během roku jich absolvují asi třicet, sami říkají „cvičných show“ za účelem vlastní relaxace. S úžasem zjišťují, že jejich hudba a písničky fungují, mají úspěch a tak počet představení a návštěvnost se neuvěřitelně zvyšují.
1993
Katapult v plné síle zpět na scéně populární hudby. V dynamickém sledu jede spousta událostí: několik vystoupení v klubu Belmondo v Praze, potom ještě „bez napětí“ v klubu Ponorka, účast na rockovém festivalu ve Vendryni a Hořepníku s ovacemi publika, vychází videokazeta Vendryně ´93, v podstatě záznam Hit album Tour, a vše vrcholí 30. října ve Sportovní hale na Výstavišti vystoupením před Deep Purple. V tisku rozhovory, recenze, články, prostě Comeback jako řemen. Stěžejní článek – „Katapult z Mahagonu“ (Signál – J. J. Vaněk). Koncem roku vydává Říha v licenci Supraphonu reedici desek Katapult (stříbrné live album) a Katapult 2006 jako dvojalbum na CD a MC.
1994
Hned na jaře další výběr na trhu! Všechny zbylé písničky ze slavných singlů vycházejí na Hit album Katapult 2. Počet živých vystoupení se zvyšuje, zájem pořadatelů je obrovský, cestovní plán koncertů je vyprodán na rok dopředu. Jenom v Praze hrál Katapult 3x v RC Bunkr, 2x v Rock Café a 2x v RC Belmondo. V prosinci začíná příprava na nové album. Tlak fanoušků na vydání nové desky sílí. Katapult se zamyká do zkušebny, jsou najmuti dva muzikanti na pomoc při aranžování (K. Dvořák a T. Baroch) a následuje tvrdá příprava, která skončí až 31. března 1995! Vycházejí stěžejní články: „Ocelový Olda v ringu“ – Ring, P. Bošnakov a „Causa Katapult“ – Reflex, M. Tesař. Katapult stačí ještě natočit pro TV a Evropu 2 v divadle v Celetné v Praze koncert „Bez napětí“.
1995
20 let Katapultu! Říha si dává registrovat ochrannou známku Katapult Records a ve studiu SONO v Praze je v dubnu natočena nová deska po dlouhých šesti letech. Katapult Records poskytuje licenci na vydání desky firmě Monitor – Emi a 22. května je expedována na trh s názvem „Chodníkový blues“. Název je odvozen podle titulní stejnojmenné písničky, která provázela Katapult po celou dobu jeho existence. Jinak stručná charakteristika desky Oldovými slovy: „Bláznivá výroční deska!“. V květnu vystupuje Katapult s britskou legendou Slade a hned v červnu se Sweet. V Melodii vychází stěžejní článek „Katapult, legenda po dvaceti letech“ (P. Bošnakov). Ale 22. července přichází šok. Bubeník Milan Balcar po osmi letech spolupráce těžce onemocní a jeho další působení ve skupině nebude v budoucnu možné. Znovu zaúřaduje osud – v Praze je k dispozici Tolja Kohout, zakládající člen skupiny, který se vrátil z Anglie, kam kdysi emigroval. Následuje tvrdá, rychlá akce. Nabídku vrátit se do Katapultu Tolja bere, denně se zkouší a tak Katapult dokáže skoro nemožné. Přesně 18. srpna odehraje v Brně na Velodromu historický koncert se Status Quo. Kruh se uzavírá, Tolja Kohout po čtvrté zpět v Katapultu, a tak vzhůru do budoucnosti, snad až do roku 2006.
1996
První autobiografická kniha Katapult Story je beznadějně vyprodaná. Olda vydává sólové album No Vocal! Tolja Kohout zkouší s Dědkovým synem Michalem - chce dotáhnout Oldův nápad, aby se při koncertech dalo hrát na dvoje bicí. Michalovi je neuvěřitelných 14 let a koncem roku skutečně nastupuje vedle Kohouta. Katapult tak po 21 letech hraje opět ve čtyřech.
1997
Historický okamžik - skupina vystupuje jako jediná ryze rocková skupina v prestižním countryovém klubu CI-5 v Praze. Katapult "drtí" spoustu festivalů a koncertů.
1998
Odchází Tolja Kohout. Michal už suverénně zvládá bubny sám. S Deep Purple a Statu Quo absolvuje Katapult v Praze společný koncert jako "special guest".
1999
23.11.1999 vychází album Konec srandy - dlouho očekávané novinkové album. Vydavatelem je Monitor. Na albu je i hit Pořádnej beat. Křest a prezentace alba byla v pražském Lucerna music baru.
2000
Katapult slaví 25 let. Po mnoha letech opět vychází skupině Katapult singl, tentokrát jen na CD a jen pro média. Kromě hitu S tebou nebo bez tebe z alba Konec srandy je na něm i speciální Medley k 25.výročí skupiny. Vytleskávané výroční turné, ze kterého vzniklo i album "Zlatá deska", která evokuje a i navazuje na úplně první kaťácký živák z roku 1978. A to nejen obalem...
2001
Desítky koncertů po celé české republice. Katapult se potýká se zdravotními problémy, maturitními zkouškami... ale nic nezastaví rockovou legendu v cestě za svými nejvěrnějšími - fanoušky na koncertech. Hraje ve velkých sálech měst i v malých klubech a sokolovnách.
2002
Katapult hraje a hraje a hraje... V pondelí 18.3.2002 vychází již tretí pokracování úspešné rady HIT ALBUM, tedy Hit album 3. Titul tentokráte obsahuje nejen hity z let 1990 - 2000, ale jako speciální historický bonus i pet skladeb nahraných v roce 1975 v pražském Klubu 1 na Strahove. Zajímavostí jiste je, že v techto historických nahrávkách zpívá historicky jediná zpevacka skupiny KATAPULT Ludmila Podubecká. 27.5.2002 na tiskovce v divadle Na Zabradli prevzala skupina KATAPULT tri zlate a jednu platinovou desku. Zlato za Hit album 1, Hit album 2 a 2CD live78/2006, platinu za Hit album 1. Zaroven byla "pokrtena" deska Hit album 3 a predstaven novy videoklip k pisnicce Jen jednou dostat sanci, ve kterem ucinkuje i herec Petr Ctvrtnicek. V ankete CESKÝ SLAVÍK MATONNI 2002 (vyhlasovane v prosinci) se skupina KATAPULT umístila na 13. míste se ziskem 1238 bodu. Poprvé se hlasovalo pomocí SMS zpráv a KATAPULT poskocil z lonského 19.místa. 2003
Rok 2003 zacal pro Katapult tradicne: desítky vetšinou vyprodaných vystoupení po celé republice. K tomu ješte nutno pripocíst prípravy na rok 2006, který se dábelsky blíží. 20.3. tradicní pražský koncert v klubu
Futurum. Nekolik vystoupení v TV poradech a zájem rozhlasových stanici o rozhovory s Oldou.
2003
Rok 2003 zacal pro Katapult tradicne: desítky vetšinou vyprodaných vystoupení po celé republice. K tomu ješte nutno pripocíst prípravy na rok 2006, který se dábelsky blíží. 20.3. tradicní pražský koncert v klubu Futurum. Nekolik vystoupení v TV poradech a zájem rozhlasových stanici o rozhovory s Oldou.

2004
Rok hektických příprav na nadcházející dva roky, kdy bude Katapult slavit třicáté výročí svojí existence a magický rok 2006, o kterém zpívá ve své písni AŽ. V polovině roku ještě k tomu výměna bubeníka. Za Michala Šindeláře, který odchází na sólovou dráhu přichází zpět legendární Tolja Kohout, zakládající člen kapely. Na podzim Katapult tvrdě nahrává demo snímky pro svoje novinkové album a Olda produkuje veškeré přípravy na oslavu třiceti let. Během roku odehraje opět více než 70 obvyklých koncertů, včetně několika festivalů. V polovině září onemocněl Dědek a Olda odehrál několik představení zcela sám, z nichž vystoupení v Jindřichově Hradci v sále Jitka je zachyceno jako dokument na DVD záznam. V první části prosince již Katapult nahrává základy pro svoje nové album ve studiu SONO na Nouzově.

2005
Třicet let KATAPULT!!! V únoru a březnu je dokončeno album VŠECHNO NEBO NIC !?. Součástí alba je jako bonus nově natočená verze AŽ...se bude psát rok 2006. Vokály natočili hosté: Jožo Ráž, Pepa Vojtek, Meky Žbirka, Vláďa Šafránek, Fanánek, Kuko a Mťo Ďurinda. Tato "gratulace" a hold Katpultu byla zároveň zaznamenána na videoklip. V březnu je odstartováno výroční turné dvěmi zcela vyprodanými koncerty v pražském klubu FUTURUM - pro Katapult magickým místem, kde vroce 1975 zahájil svoji kariéru. Následuje skoro padesát koncertů v Čechách a na Slovensku v klubech, halách, zimních stadionech a letních amfiteátrech. Album Všechno nebo nic slaví úspěch a písně jako Láska je ztracená hra, Spím sám, Živýho mě nedostanou včetně stejnojmenné titulní písně se stávají hity. 21.září je natočeno během koncertu v plzeňské Besedě DVD LONG LIVE KATAPULT!, doslova ve stylu šedesátých let. Tak, jak tenkrát skutečně Katapult na stejném místě začínal. Oldův komentář jako autora nápadu: "Netočili jsme obyčejný záznam koncertu, ale povedlo se nám natočit doslova hudební film. Hudební "Hoří má panenko". Petr Bošnakov /autor knihy Katapult Story/ dokončil spolu s Oldou rukopis další knihy s názvem: "Všechno nebo nic" s podtitulem Přísně veřejné! Mimo jiné obsahuje kniha bohatou fotopřílohu, ale co je důležitější, jsou v ní kopie různých dokumentů z dob zákazu kapely v letech 1980 až 2005 tehdejší komunistickou mocí. Datum vydání knihy je zatím předmětem úvah "až nastane čas".
2006
Tento rok, na který čekali všichni fanouškové Katapultu skoro není třeba komentovat. Vychází DVD Long Live KATAPULT 2006 a okamžitě se setkává s obrovským úspěchem. Česká televize dvakrát odvysílá jeho zkrácený záznam a prodej DVD vyskočí na udělení "zalé desky". Na CD vychází soundrack z tohoto koncertu pro fajnšmekry, kteří chtějí mít vedle obrazového záznamu i zvukový. V březnu je Katapult hostem ČT v programu "Noc s andělem" kde vystupuje živě se čtyřmi hity. Poněkud nudnému a nepřipravenému Andělovi po chvíli odejme Olda moderování pořadu a vezme věci do vlastních rukou, včetně hereckých scének ze života kapely. A legrace je tady! Internetová "dotazovna! fanoušků během večera zahltí televizní server a Olda do čtyř hodin do rána odpovídá prostřednictvým e-mailu na doslova tuny dotazů. Opět je odhráno na 75 koncertů během celeho roku. 29. června odehraje Katapult na pozvání prezidenta Klause stylový koncert pro děti na Pražském hradě. Klaus osobně koncert uvede. Na konci roku vydává Supraphon další bombu na CD. Dvoucédéčko GRAND GREATEST HITS KATAPULT. Opravdu reprezentativní výběr z celé kariéry. Olda stačí ještě yvstoupit sám se španělkou v divadle Jonáš v Plzni 13.prosince. Show se jmenuje Big-Beat JE chuligán. Je to jeho osobní vzpomínka na dobu před čtyřiceti třemi lety, kdy ve stejném divadle začínal hrát se svojí první úspěšnou kapelou Black Stars v programu Big-Beat NENÍ chuligán.
2007
Dvoucédéčko GRAND GREATEST HITS KATAPULT drtí prodejní rekordy a ohlas na DVD Long Live Katapult je neuvěřitelný. O Katapult je obrovský zájem, koncerty následují v nekonečné řadě v nekonečném životním turné Katapultu. V červnu pošlou hlasující posluchači Radia Beat Katapult do ROCKOVÉ SÍNĚ SLÁVY, kterou každoročně radio vyhlašuje. Ocenění převezme Katapult na live koncertu v Praze na Střeleckém ostrově. Za více než 10 000 ks prodaných nosičů předává Supraphon Katapultu "Zlatou desku". A jak to tak v životě bývá, na vrcholu úspěchů přichází první rána. 9.října umírá Tolja Kohout. Zaskočeni osudem seberou Olda s Dědkem všechny síly a do konce roku odehrají spolu 12 koncertů sami unplugged. Jeden z nich, 28.listopadu v pražském klubu FUTURUM který věnovali Toljovi jako TRIBUTE TO TOLJA KOHOUT, je zcela náhodně zaznamenán na CD. V prosinci nastupuje do kapely nový hráč na bicí Karel "Káša" Jahn. A druhá osudová rána je tady. Během příprav a zkoušek se "Dědkovi" Šindelářovi zhorší jeho zdravotní stav. Několik let již trpí nemocí CHOPN /chronické onemocnění plicní nedostatečnosti/ a postup nemoci nedovoluje odehrát další turné v plném nasazení. Po krátkých "válečných" poradách je rozhodnuto. Katapult ohlašuje TOUR 2008. Poslední turné.....Na rozloučenou! Bude odehráno ve verzi unplugged /bez napětí/ ve vybraných divadlech a špičkových kulturních domech, včetně několika představení v letních amfiteátrech a jednoho rockového festivalu. A jako bonus pro Prahu: 2 x oblíbený klub Futurum a jednou na Novodvorské v prostředí, kde natočil Katapult v roce 1977 svoji první dnes již legendární LP desku - "stříbrné album".
2008
Ohlášené Poslední turné.....Na rozloučenou! je nekompromisně rozjeto. Z počátku unplugged, ale velmi brzo už elektricky, ačkoliv oba chlapi u toho sedí, i když Olda to obvykle sedět nevydrží. Přijetí publikem je velmi vřelé, nikomu nevadí že oba protagonisté vzadu s bubeníkem Kášou u toho sedí, a tak tlak a emoce které prýští z jeviště jsou doslova jako zamlada. Atmosféra na koncertech se přelévá z jeviště do lidí a naopak. V květnu, na Oldovy 60té narozeniny vydává EMI DVD Long Live Katapult s novým názvem Katapult/Koncert s Bleskem - Olda 60 let! Neuvěřitelně snížená cena DVD umožňuje dostat záznam koncertu doslova ke všem lidem. DVD dosahuje prodeje 136 000 ks a na všech prodejních místech bylo zcela vyprodáno. Někde dokonce jako za "starých" časů se stalo podpultovým zbožím a prodavačky v prodejnách ho schovávali pouze pro svoje příbuzné a známé. Všechny ohlášené jarní koncerty jsou předem vyprodány a koncerty v letních amfiteátrech zaznamenávají vysoký prodej vstupenek. Během léta již žádají fanouškové aby byly dány do předprodejů vstupenky na podzimní část turné. Katapult zjistil, že někteří lidé kupují vstupenky na více koncertů během roku, aby si užili fantastickou atmosféru posledního turné víckrát.Dvoucédéčko GRAND GREATEST HITS KATAPULT drtí dál prodejní rekordy a za více než 20 000 prodaných kusů dostává Katapult Platinovou desku. Na podzim vydává Supraphon další výborný ediční počin. 6ti cédéčko GOOD BYE, obsahující všechny základní desky Katapultu za období 1975 - 1989 včetně speciálního bonusu OLDA a DĚDEK unplugged ve Futuru 2008. V listopadu se Dědkova nemoc prudce zhoršuje. Nikdo netuší, že po koncertě 27.11.2008 v pražském klubu Futurum se již Dědek na koncertní pódia nevrátí. Je hospitalizován a závěrečná část turné musí být zrušena.
2009
5.ledna - dva dny po svých šedesátinách - Jiří "Dědek" Šindelář dlouhé nemoci podléhá.
27.února - náhle umírá bubeník Karel "Káša" Jahn.
21.března - Katapult je Českou akademií populární hudby uveden do Síně slávy.
Olda s kapelou, kterou emotivně nazval "...s pomocí přátel..." odehraje celkem deset vzpmínkových koncertů na svoje parťáky.
EMI Czech s.r.o. vydává 6ti cédéčko s názvem MEMORIAL - "posledních 15 let".
Na jaře vzdávají fanouškové Dědkovi hold a v hlasování posluchačů Radia Beat je Dědek uveden do Síně slávy jako osobnost roku 2008 in memoriam.

Katapult, původně západočeská hardrocková skupina, životní projekt kytaristy a skladatele Oldřicha Říhy.  
 
Skupina vznikla 1971 v Plzni původně pod názvem Mahagon a její jádro tvořili „Olda“ Říha (kytara, zpěv) a Jiří „Dědek“ Šindelář (basová kytara), kteří spolu hráli už v 60. letech v kapele Black Stars. Po zákazu činnosti v kraji si jako základnu zvolili Prahu, kde ovšem působila renomovaná skupina téhož názvu. Proto se 1975 přejmenovali na Katapult podle skupiny s krátkou životností, soustředěné kolem zpěváka Viktora Sodomy, v které hrál na bicí Anatol Kohout. Když nastoupil k Říhovi, s nímž se znal ze společného působení v českobudějovické kapele Sinners, doporučil převzít její název, který Sodoma použil na třech singlech a pak od něj upustil. Katapult odehrál několik koncertů se zpěvačkou Ludmilou Podubeckou a po jejím odchodu zůstal trvale jako trio, které je bez účasti Říhy a Šindeláře nemyslitelné.
 
Katapult se od samého počátku opíral o tvorbu svého leadera, ale ještě než mu v květnu 1976 vyšel první singl s Říhovými skladbami Půlnoční závodní dráha a Lesní manekýn, Kohout skupinu opustil a na jeho místo přišel Jaroslav Kadlec. Druhou píseň opatřil textem pražský rádce a patron Katapultu Ladislav Vostárek a dal tím vzniknout autorské dvojici, která úzce spolupracovala do 1981 a se střídavými výsledky odrážela výtky odborníků, kteří v textech viděli slabinu skupiny. Vostárkovi se nicméně podařilo přesvědčit Supraphon, že hard rock s doteky inspirace skupinou Rolling Stones do jeho katalogu patří a právě v Katapultu má představitele tohoto žánru. Na čas tak vznikl monopol, který vyhnal náklady singlů Katapultu do rekordních výšek (Hlupák váhá – 150 000 kusů v roce 1977). Této mety dosáhlo rovněž živé album, k jehož nahrání v kulturním domě v Praze na Novodvorské se posadil k bicím Anatol Kohout. O fenoménu „Katapult“ se začaly vést diskuse nejenom v odborném tisku (viz Jak Katapult rozdělil národ, článek Petra Dorůžky v Melodii 16, 1978, č. 9), ale také ve stranických sekretariátech. Zákaz skupiny zasáhl i Prahu, díky záštitě Středočeského krajského kulturního střediska, kde byl Katapult registrován, však nedosáhl celostátní platnosti. Na druhé straně byly i akce, kde skupina hrát nechtěla, ale musela. To byl v roce 1979 případ jejího nepříliš vhodného bloku v doprovodném programu festivalu Bratislavská lyra.
 
Právě za rok 1979 Katapult prvně vyhrál titul Zlatý slavík, stále však řešil neuralgický bod na postu bubeníka, kde se neuchytil Milan Tutsch ze skupiny Citron a nahrávání druhého alba a slovenské turné znovu zachraňoval Anatol Kohout. Další, kdo dostal příležitost, byl Jiří „Mamut“ Stárek, který bubnoval s Katapultem ještě za Sodomy, toho však 1981 vystřídal navrátilec Kadlec. To už měl Katapult za sebou hektický rok, kdy se svým prvním studiovým albem Katapult 2006 dosáhl enormního prodeje 270 000 exemplářů, ale přímo z ústředí KSČ přišel příkaz, aby další gramofonová produkce skupiny byla zastavena (bez udání důvodu, s narážkami na „nevhodné chování“ příznivců skupiny). Protože byla současně zakázána v Praze, odehrálo se předání Zlatých slavíků, které Katapult získal podruhé, mimořádně v Bratislavě. Skupinu podpořil respektovaný kytarista Ota Petřina, který s ní odehrál některé koncerty.

 
Jak nesmyslné byly tyto represálie proti rockové hudbě, o tom se trojice Říha, Šindelář a Kadlec (tedy kompletní Katapult) přesvědčila, když 1983 nalezla způsob, jak se vrátit na gramofonové desky – použila totiž hlavičky Studiová skupina Oldřicha Říhy. Celkem vydala čtyři singly, z nichž zejména úvodní Diskomóda se stala hitem, který by ovšem s rockovou image Katapultu příliš nesplynul. Dalším paradoxem bylo v roce 1984 vydání knihy Pavla Frýborta Jen jednou dostat šanci (podle písně z alba Katapult 2006), která byla původně zamýšlena jako scénář pro celovečerní film s Katapultem. Frýbort tu popisuje autentické zážitky ze zákulisí skupiny, u níž pouze změnil název na Paralax.
 
V roce 1985 se vydavatelství Panton odvážilo vydat Katapultu singl Motorka/Signál „odjezd“. Skupina využila uvolnění, jaké do Prahy jednou za pět let vnášela spartakiáda, a zahrála v Paláci kultury pro její účastníky. S písní Rovnováha pronikla do televizního vysílání a Panton s ní začal připravovat album. V tom okamžiku si Supraphon vymínil, že album vydá sám: po šestileté pauze, kdy nahrávky Katapultu byly šířeny na „pirátských“ kazetách, vyšlo LP Rock de luxe, uvedené singlovým hitem Někdy příště. Koncem roku 1986 odešel bubeník Kadlec a nedlouho poté tragicky zemřel. Pavel Lopata ho nedokázal nahradit a situaci zachránilo v průběhu roku 1987 angažování Milana Balcara. Nespokojenost se zvukem alba Rock de luxe následkem chvatu, v jakém se nahrávalo, vedlo skupinu k rozhodnutí pořídit si vlastní mobilní nahrávací studio. Použila ho už počínaje říjnem 1987 na čtyřměsíčním turné, z jehož nejlepších záznamů vzešlo album Pozor, Rock! Live 1988.
 
Když se v nových společenských podmínkách roku 1990 Šindelář rozhodl odcestovat na delší dobu do USA, Katapult oznámil ukončení činnosti. Nic na tom nezměnilo ani vydání alba Taste Of Freedom, kde Katapult doprovodil irského přítele, zpěváka skupiny Winter´s Reign Robbieho „Animal“ Hurleyho, který si anglicky otextoval a nazpíval písně, které ho v repertoáru skupiny zaujaly. Říha po špatných zkušenostech se Supraphonem začal podnikat pod vlastní značkou Pop & Rock. V roce 1993 vydal Monitor CD 13 fláků od Kaťáků, kde si se známými hity po svém způsobu pohráli mj. Olympic (v písni ), Yo Yo Band (Někdy příště), Vilém Čok se skupinou Delirium (Půlnoční závodní dráha) a L. F. Hagen s Propast Bandem (Nalaď si život do A dur). To už byl zpátky Šindelář a s ním i Katapult, který se na několika neformálních koncertech přesvědčil, že zájem o jeho produkce se vrací. 30. 10. 1983 se skupině dostalo satisfakce, když vystoupila v pražské Sportovní hale před legendárními Deep Purple. Podobně se v následujícím období setkala na společném pódiu se skupinami Slade a Sweet a když 18. 8. 1995 otevírala na brněnském velodromu koncert před britskými Status Quo, s Říhou a Šindelářem opět bubnoval Kohout, který zastoupil vážně ochořelého Balcara. Říha rozšířil své podnikání o vydavatelství Katapult Records a po dohodě s distributorem Monitor EMI vydal nové studiové album Chodníkový blues. Kohout převzal výuku Šindelářova syna a 1996 Katapult prvně vystoupil ve čtyřech lidech, když na zdvojené bicí hráli Kohout a čtrnáctiletý Michal Šindelář. O dva roky později už junior zvládal svůj nástroj natolik, že Kohout skupinu definitivně opustil. Katapult opět koncertoval s Deep Purple a Status Quo a v roce 2000 si na velkém turné připomněl čtvrtstoletí své existence.


Diskografie:
Katapult (živě, Supraphon 1978).
2006 (Supraphon 1980, reedice Pop & Rock 1993).
2006 (anglická verze, Supraphon/Artia 2001).
Rock de luxe (Supraphon 1986).
Pozor, Rock! Live 1988 (Supraphon 1988, reedice Sony Music/Bonton 2000).
...a co rock´n´roll!!! (Supraphon 1989).
Taste Of Freedom (se zpěvákem Robbiem „Animal“ Hurleym, Supraphon 1991).
Hit Album (SP 1976-1988) (kompilace, Supraphon/Pop & Rock 1991).
Hit Album 2 (kompilace, Supraphon/Pop & Rock 1994).
Chodníkový blues (Katapult Records/Monitor EMI 1995).
Konec srandy (Katapult Records/Monitor EMI 1999).
Zlatá deska 25 let live (Katapult Records/Monitor EMI 2000).

Literatura:
I. Lexika
EJ 1990 (heslo Aleš Opekar).

 
II. Ostatní
Švarcová, Jitka: Katapult nepatří do středověku (Gramorevue 1977, č. 12, s. 16).
Dorůžka, Petr: Jak Katapult rozdělil národ (Melodie 16,1978, č. 9, 270).
Černý, Jiří: Katapult (Melodie 17, 1979, č. 5, s. 158).
Krůta, Jan: Katapult na oběžné dráze (Mladý svět 1980, č. 5, s. 18).
Tůma, Jaromír: Katapult na konci dětských snů (Melodie 18, 1980, č. 3, s. 69).
Frýbort, Pavel: Jen jednou dostat šanci (Praha: Práce 1984).
Kytka, Ivan: Katapult - story bez svatozáře (Melodie 24, 1986, č. 8, s. 4).
Tůma, Jaromír: Katapult nehraje habaďůru (Mladý svět 1986, č. 41, s. 31).
Tůma, Jaromír: Katapult odevzdává rock na klíč (Mladý svět 1988, č. 31, s. 31).
Lindaur, Vojtěch: Pozor, Rock! Live 1988 (recenze alba, Melodie 27, 1989, č. 3, s. 92).
Cafourek, Ivan: ...a co rock´n´roll!!! (recenze alba, Melodie 27, 1989, č. 8, s. 252).
Ondrášek, Tomáš: Taste Of Freedom (recenze alba, Melodie 28, 1991, č. 9, s. 27).
Knechtl, Karel: Hit Album (SP 1976-1988) (recenze alba, Melodie 29, 1992 , č. 6, s. 32).
Bošnakov, Petr: Legenda po dvaceti letech (Melodie 1995, č. 6, s. 10).
Korál, Petr: Rockeři do důchodu nechodí aneb Nic se nemění ani po dvaceti letech (Rock & Pop 1995, č. 19. s. 22).
Topercer, Jaroslav: Z hudby pro učně (časem) rodinnou kapelou (Melodie 1998, č. 7, s. 6).
Jakoubek, Jakub: Katapult aneb Konec srandy (Melodie 1999, č. 6, s. 24).
Říha, Oldřich, Bošnakov, Petr: Katapult Story (Forma 2000).
Sleeve-note alba Zlatá deska 25 let live (Katapult Records/Monitor EMI 2000).


História skupiny Katapult sa odvíja od roku 1964, keď sa Oldřich Říha (gitara, spev) a Jiří "Dědek" Šindelář (basová gitara) spoznali v plzenskej kapele Black Stars. Keď vyučený zámočník Říha odišiel na čas do Českých Budějovic, presadil sa v tamojšej formácii Sinners, s ktorou v roku 1968 vystúpil na prvom Československom beatovom festivale v pražskej Lucerne.

Po návrate do Plzne sa znova zišiel s "Dědkom" Šindelářom v skupine Mahagon, z ktorej sa v rokoch 1972 - 1975 uvoľňoval na svoje prvé profesionálne pôsobenie v kapele Františka Ringa Čecha. Po zákaze činnosti v kraji si Mahagon ako základňu zvolil Prahu, kde však pôsobila renomovaná skupina s rovnakým názvom. Preto sa v roku 1975 premenoval na Katapult, podľa skupiny, ktorá mala krátku životnosť a sústreďovala sa okolo speváka Viktora Sodomu a v ktorej na bicie hral Tolja Kohout. Keď Tolja nastúpil k Říhovi, s ktorým sa poznal zo spoločného pôsobenia v Sinners, doporučil prevziať aj jej názov, ktorý Viktor Sodoma použil na troch singloch a potom sa ho vzdal. Katapult odohral niekoľko koncertov so speváčkou Ludmilou Podubeckou a po jej odchode pokračoval v trojici Říha, Šindelář a Kohout. Dedinskými tancovačkami ošľahané trio vnieslo do katapultu nezaťažený pohľad na rock ako prostriedok zábavy, ktorú podnecovali drsnými gitarovými sólami a zemitým spevom jednoduchých, na spevavých refrénoch postavených pesničkách.

Katapult sa od samého začiatku opieral o tvorbu Oldu Říhu, ale ešte predtým, než im v máji 1976 vyšiel prvý singel s pesničkami Polnočná závodná dráha a Lesný manekýn, Kohout skupinu opustil a na jeho miesto prišiel Jaroslav Kadlec. Na kapelu sa však po jeho vydaní spustila vlna kritiky najmä za plytké texty, ktoré boli skupine dlhodobo vytýkané. Skupina produkujúca rock s komerčnými prvkami teda nemala na ružiach ustlané. Nakoniec sa im však podarilo presvedčiť vydavateľstvo Supraphon, že ich spevný rock, tak trochu podobný tomu, čo robí vo svete kapela Rolling Stones, obohatí ich katalóg a vydavateľstvo prijalo Katapult ako komerčne sľubného predstaviteľa tohto žánru. Takýmto spôsobom vznikol boom, ktorý vyhnal náklady singlov skupiny do astronomických výšok - až 150 tisíc kusov v roku 1977.

O fenoméne Katapult sa začali viesť diskusie nielen v odbornej tlači, ale tiež na straníckych sekretariátoch. V Prahe dokonca kapela nemohla istý čas koncertovať. Na okraji zrázu medzi odvrhnutím a slávou tancoval Katapult v roku 1979, kedy vystúpil na oficiálnom festivale Bratislavská lýra a po prvý raz vystúpil na vrchol rebríčka Zlatý slávik.

Veľká sláva tejto formácie na domácej hudobnej scéne pokračovala počas celých osemdesiatych rokoch, vlastne až do nežnej revolúcie. Boom svetovej produkcie spôsobil, že dospelým chlapom hravo svitlo, že na istý čas bude lepšie stiahnuť sa do úzadia a nastúpenú situáciu nechá len tak prehrmieť. Väčšina členov skupiny odcestovala za rodinami do zahraničia a spoznávali svet.

Veľký návrat nastal v roku 1993, keď skupina hrala ako hosť kapely Deep Purple na pražskom koncerte, čo v podstate znamenalo ich definitívny návrat na hudobnú scénu. O dva roky neskôr zas v Brne vítali skupinu Status Quo. Následne vydali ďalší radový album a počas celého tohto roku koncertujú po celej republike.

Katapult je na scéne viac než štyridsať rokov a i to si prostredníctvom výberového dvojCD pripomína vydavateľstvo Supraphon. Fanúšikom tejto rockovej legendy ponúka 37 najväčších hitov tejto formácie, ktoré mapujú ich celú umeleckú kariéru. Od začiatku až po rok 2005. Príjemná zábava nielen pre nostalgikov.




logo

stáhnout mp3